søndag 10. mars 2013

FRIMERKEDESIGN


Vi har i det siste holdt på med koldnål, der motivet har vært sommerfugl. Det ferdige resultatet skulle bli et frimerke med sommerfuglen vi hadde valgt. Det første vi gjorde var å skrive ut et bilde av en sommerfugl. Deretter fikk vi en plastplate, som vi plasserte over det utskrevne bildet. Vi brukte redskapet koldnål for å risse inn de strekene vi ønsket skulle komme til syne senere. 



Etter dette begynte vi med innfargingen. Her var det viktig å få fargen godt ned i de skrapte linjene, i og med at overflaten skulle pusses ren igjen. Vi brukte grunnfargene rødt. blått og gult, men kunne blande fargene slik at vi fikk komplementærfarger. Deretter brukte vi grafikkpressen til å trykke motivet på et spesielt papir som på forhånd var fuktet. For å få bort fargene igjen, helte vi litt olje på papir og bare skrubbet det bort. Så kunne vi begynne på nytt igjen. Jeg prøvde meg flere ganger før jeg til slutt skannet alle resultatene inn på PC'en. 

Her er mine resultater skannet inn på PC:

Etter dette begynte jeg med redigering i Photoshop. Det første jeg gjorde var å beskjære bildet. Jeg prøvde meg på det vanlige først med brightness/contrast, curves og levels, men gikk deretter videre til Fill Layers hvor jeg prøvde meg fram med forskjellige farger i "overlay" eller "soft light", og kanskje en litt lavere opasitet. 

Her er noen av de ferdigredigerte bildene:
 

Etter redigeringen skulle InDesign videre brukes for formgiving av frimerket i et A5 format. Frimerket skulle ha teksten "Norge A" og det latinske ordet for sommerfugl, "papilio". Jeg valgte liggende format og brukte hele tiden skrifttypen Times New Roman i med at dette er en enkel og grei skrifttype. På alle bildene har jeg valgt å ha "Norge A" med ganske stor tekst, og "papilio" med litt mindre. Jeg har også forandret avstanden på begge skriftene til litt større.

Under ligger noen av mine ferdige resultater. Teksten "papilio norvegius" kan muligens bli litt for liten på noen av frimerkene hvis man forandrer formatet ned til frimerkestørrelse, men jeg tror at den vil bli godt synlig i hvert fall på de to øverste eksemplarene.





Bildet under har jeg tatt med som et dårlig eksempel. Her blir det veldig lite sammenheng mellom bilde og tekst og det blir veldig mye av bildet som ikke blir fylt opp. Det er viktig at tekst og bilde passer hverandre når man lager en slik sammensatt tekst.

Dette var en interessant og morsom oppgave, som jeg aldri har prøvd før. Det var veldig greit at det var en så pass individuell oppgave, hvor jeg fikk velge mye selv. Det var gøy å eksperimentere med farger for å se hva som passet seg og ikke, og trykking hadde vi jo prøvd fra før, så det gikk kjempegreit. Redigeringen i Photoshop tok også ganske liten tid, for jeg var ganske fornøyd med hvordan bildene var uten redigering. I InDesign var det i begynnelsen litt vanskelig å tilpasse sommerfuglen til "rammen" fordi oppløsningen ble litt dårlig, men jeg klarte det bedre etter hvert. 

I denne oppgaven har jeg lært å arbeide med koldnål, noe jeg aldri har gjort før. Det er viktig og risse inn bildet hardt, og ikke bruke for mye farger for å få et bra resultat. Det krevde litt øving, men selv ble jeg til slutt fornøyd med det ferdige resultatet både rett etter trykking og de ferdige frimerkene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar