fredag 15. februar 2013

Markus Hartel


I denne fordypningsoppgaven valgte jeg «street»/gatefotografen Markus Hartel som har en helt spesiell måte å ta bilder på, som jeg synes jeg spennende og interessant.  Mer om det skal jeg forklare litt dypere senere i innlegget.
(selvportrett av Markus Hartel)

Markus Hartel ble født 30. september 1970 i Tyskland. Han ble interessert i å ta bilder allerede som liten, da han fikk låne bestemorens rammesøkingskamera. Etter hvert som han ble eldre sparte han opp penger, og kjøpte sitt første kamera i tenårene. Han utviklet allerede da gode ferdigheter innenfor fotografering. Han har jobbet både som typograf og grafisk designer, men valgte i 2003 å flytte til New York for å utvikle ferdighetene sine som gatefotograf. Her ble han veldig interessert i å dokumentere det virkelige livet, og kunne gå timevis rundt og ta bilder av folk og bygninger i den hektiske storbyen. I de senere årene har han blitt mer og mer glad i å ta bilder, og har utviklet arbeidet sitt til å bli mangesidet.

Som gatefotograf går Markus Hartel rundt i New Yorks gater og fanger hverdagslige situasjoner på steder man besøker hver dag som gater, parkeringsplasser, matbutikker, T-baner etc. Bildene hans er ofte i svart/hvitt og han redigerer dem veldig lite. Det som er spesielt med Hartel sine bilder, er måten han tar dem på. Det han gjør, er at han tar tilfeldige «snapshots» av folk i ulike situasjoner uten at de selv er klar over det. Mange ganger bærer han kameraet på hofta og vinkler det opp når han tar bilder, slik at bildene skal bli så ekte som mulig. Her er en film fra YouTube som viser hvordan han tar bildene sine:


Her er et sitat fra Hartels hjemmeside www.markushartel.com, som jeg har valgt å ta med
"On any given day, you’ll find Markus Hartel cruising the subways of New York City with his Leica M9′s strap wrapped securely around his wrist, ready for action. If you walk by him, you probably won’t notice as he frames his camera from the hip, then clicks, and casually turns to pan one more."
Som gatefotograf behøver man ikke bare å ta bilde av fremmede mennesker, selv om det er det mest vanlige. Det finnes så klart felles motiver for gatefotografering, men det handler mer om stilen, enn selve motivet.  Gatefotografering er bilder som ikke er planlagt eller iscenesatt.

Her er noen av Hartels bilder:




Jeg har valgt å analysere dette bildet som heter «Subway Bike»
Denotativ:
Bildet viser et øyeblikk på en subway. Døren er åpen for av- og påstigning og vi ser forskjellige mennesker sittende og stående. Bildet er tatt i svart/hvitt og man legger kanskje først merke til gutten på sykkel.  Det er mye bevegelse i bildet, så øynene blir ledet i mer enn en retning. Fotografen er selv inne på subwayen og har tatt bildet rett forfra.

Konnotativ:
Bildets tittel er «Subway Bike», noe som gjør at jeg tolker gutten på sykkel som motivet for bildet. Det ser ut som at gutten på sykkel og mannen i hvit joggedress til venstre er på vei ut. Det er antakeligvis en tid på året hvor det er varmt i og med at de går i bar overkropp, og siden mange av de andre på subwayen også går i lette klær som topper og knebukser. Fotografen er som tidligere sagt inne på subwayen og har antageligvis fanget situasjonen uten å selv være bevisst på forhånd om at han ville få dette bildet. Det er et veldig spontant bilde. 

Under ligger mine bilder, inspirert av Markus Hartel. Noen av dem tok jeg i høstferien i fjor, men jeg har også tatt nye bilder som både er inspirert av Markus Hartel og som er typisk gatefotografering. På disse bildene har jeg valgt å redigere veldig lite, i og med at de skal se hverdagslige ut. Det eneste jeg har gjort er å  redigere alle til svart/hvitt og lagt på en svart innramming. 

Bildene fra i fjor tok jeg høstferien da jeg var i New York. Disse bildene er typiske gatefotografier, hvor jeg  knipset bilder av mennesker og ting jeg kom over uten å tenke så mye på hvordan bildene ville bli. Selv om bildene er typiske "snasphots" og jeg ikke har tenkt stort på komposisjonen, er jeg allikevel fornøyd med resultatet.
Kamera: iPhone 4
Lukkertid: 1/140 sek.
ISO: 80
Blenderåpning: f/2,8

Kamera: Canon EOS 500D
Lukkertid: 1/200 sek
ISO: 400
Blenderåpning: f/8


Kamera: Canon EOS 500D
Lukkertid: 1/200
ISO: 400
Blenderåpning: f/10


Kamera: Canon EOS 500D
Lukkertid: 1/640
ISO: 100
Blenderåpning: f/3,5

Jeg tok også noen bilder denne uken:
 Kamera: iPhone 4
Lukkertid: 1/887 sek.
ISO: 80
Blenderåpning: f/2,8


Kamera: iPhone 4
Lukkertid: 1/511
ISO: 80
Blenderåpning: f/2,8

Dette har vært en utfordrende men også veldig grei oppgave. Veldig greit at jeg kunne velge fotograf selv ut i fra hva jeg liker å ta bilder av. Jeg har så klart lært en del om Markus Hartel som jeg aldri hadde hørt om før dette prosjektet, men jeg har også lært om gatefotografering, som jeg synes er en kul stil innenfor fotografering. 

Kilder:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar